עיצוב העתיד של הבנייה המודרנית

עם צמיחת המגדלים לגובה והתרבותם בכל רחבי הארץ, כולל יישובי הפריפריה – האלומיניום הפך לאחד מחומרי הבנייה החשובים ביותר, במיוחד במעטפת המבנה אשר שומרת על יעילות אנרגית ותרמית של מגדלי המגורים והמשרדים. חברת אקסטל, שמפתחת ומייצרת מערכות אלומיניום, בהתאם לתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר, לקחה את שיטות הבנייה הירוקה כמה צעדים קדימה – ליצירת עולם ירוק יותר עבור כולנו.

 

רפאל אלבז, סמנכ"ל הנדסה- אקסטל.

בראיון עמו, רפאל אלבז סמנכ"ל הדסה בחברת אקסטל, מספר על המהפכה הירוקה שהחברה עברה בשנים האחרונות.

"אלומיניום הוא חומר מבוקש מאוד בתעשיות רבות משום שאפשר למחזר 100% ממנו, והוא גם בעל תכונות מכאניות טובות, כגון: משקל, גמישות ותועלת גבוהה מול מחיר…" אלבז מסביר "אבל חשוב גם להביא בחשבון את המפעל שמייצר את האלומיניום, משום שמפעלים מטבעם הם בעלי טביעת רגל פחמנית גבוהה מאוד."

מפעל אקסטל שבמישור אדומים משתרע על שטח של 85,000 מ"ר, אז איך הופכים מפעל בסדר גודל כזה לירוק יותר?

"מעבר לעבודה היומיומית למחזור אלומיניום, אנחנו צורכים אנרגיה מתחדשת מהפנלים הסולאריים שלנו בכמות של 1/3 מצריכת החשמל הכלל מפעלית. אנחנו עושים זאת באמצעות 20,000 מטר של פאנלים סולאריים, שמפוזרים בעיקר על גגות המפעל. היקף הפרויקט הסולארי שלנו הוא כ-2 מגה וואט וזה פרויקט סולארי מרשים בכל קנה מידה, שמוריד משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית של המפעל. מעבר לכך, אנחנו חותרים כל העת לעמידה בתקנים המחמירים ביותר בתחום פליטות פחמן, ובעתיד אנחנו מתכוונים להגדיל את הפתרונות הסולאריים שלנו, על ידי יישום של עוד פתרונות אגירה ושיפור צריכת החשמל מאנרגיה מתחדשת."

20,000 מטר של פאנלים סולאריים, שמפוזרים בעיקר על גגות המפעל

20,000 מטר של פאנלים סולאריים, שמפוזרים בעיקר על גגות המפעל

האם השאיפה להיות ירוקים יותר מגיע מתוך חברת אקסטל או כמענה לבקשות של החברות שאתן עובדים עמן?

"מאז ומעולם, החזון של החברה היה לתת ערך מוסף גבוה ללקוחות גם ברמה ההנדסית וגם ברמה העיצובית – הן בעיבודים מורכבים והן בפרופילים בטולרנסים מדויקים מאוד. ובסופו של יום, גם על ידי יכולת תיקוף של הסיסטמות שייצרנו במתקן בדיקה מתקדם לעמידות עומסי מים ורוח.

"אנחנו שואפים להיות צעד אחד לפני כולם בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית וגם בכל הקשור לשמירה על סביבה ירוקה יותר. החזון מגיע מתוך אקסטל אבל הוא גם מתכתב עם הצרכים של הלקוחות שלנו וביניהן חברות לייצור רכבים עולמיות כמו: פולקסווגן ואאודי, שגם הן מתמקדות בהפחתת הנזקים הסביבתיים.

"אפשר לומר שרוב החברות שאנחנו עובדים עמן, בתחום האוטומוטיב ובתחום הבנייה, מקדימות את הרגולציה הישראלית. אנחנו עובדים עם משרד בינלאומי מוביל, שמאפשר למפעל הייצור שלנו להיות בחזית העולמית בכל הקשור לרגולציה שמתהווה בעולם. אנחנו שואפים להיות כוכב הצפון בהורדת פליטות.

מה מבחינת הצביעה של האלומיניום שיכולה גם לזהם את הסביבה?

"הצביעה שלנו ירוקה לגמרי, אנחנו משתמשים בשיטת צביעה אלקטרוסטטית בלבד, שאינה מזהמת את המוצר ואת הסביבה. בנוסף, טיפול ההכנה לפני הצביעה, שהוא מהמובילים בארץ, מגביר את העמידות של האלומיניום לעשרות שנים. כך שאנחנו ממזערים גם תהליכים של פירוק וצביעה מחדש שגורמים בסופו של דבר לפליטות פחמן."

איך הגישה הירוקה מתבטאת במערכות האלומיניום שמשמשות למעטפת של גורדי שחקים?

"אנחנו מפתחים ומייצרים מערכות אלומיניום שמגיעות עם "נתק תרמי". כאשר המערכת מיושמת בחזיתות הבניין היא חוסכת המון אנרגיה… גורד שחקים כזה יכול לספק נוחות תרמית ונוחות ויזואלית, כלומר שמירה על טמפרטורה נוחה ומניעת סנוור בתוך החללים עצמם. שני המענים האלו חוסכים באנרגיה רבה על חימום, קירור ותאורה ומצמצים את פליטות הפחמן. במקביל, אפשר ליישם פאנלים סולאריים אנכיים בחזית המבנה מה שנקרא BIPV כך שהבניין יהפוך ליצרן אנרגיה ולא רק לצרכן. יותר ויותר אדריכלים מתכננים מעטפות מבנה הכוללות מערכות של "נתק תרמי" ופאנלים סולאריים בחזית המבנה, משום שבניינים כאלו יכולים לעמוד בתקני ה-LEED מסילבר עד פלטניום.

"ויש עוד דבר חשוב מאוד בנושא הזה והוא המשתמש הסובייקטיבי שיושב בחלל העבודה. מחקרים מראים שברגע שתחושת הנוחות

משטחי האלומיניום נצבעים בשיטת צביעה אלקטרוסטטית, שאינה מזהמת את המוצר ואת הסביבה.

שלו עולה, אז הפרודוקטיביות עולה בהתאמה. הנוחות של העובדים קשורה בעיקר לנוחות הסביבתית: תאורה, טמפרטורה, סאונד וכדומה והכול בא לידי ביטוי בעלויות אנרגטיות. בעזרת קירות מסך עם "נתק תרמי" הבניין עצמו צורך פחות אנרגיה ואילו הפרודוקטיביות של העובדים לא נפגעת, וכאמור, לפעמים אפילו עולה."

קירות מסך בבית ג.ט.י, הר החוצבים.

פעמים רבות דובר על כך שהשינוע של מערכות האלומיניום בתוספת העבודה בשטח הבנייה, גורמים לפגיעה בסביבה, אשר בעצם חוטאת למטרה של שמירה על הסביבה…"זו בדיוק הסיבה שאנחנו

מפתחים ומייצרים "קירות מסך יוניטייז" שמאפשרים הורדה דרסטית של זמן היישום באתר הבנייה עצמו – שהוא אחד מהאלמנטים שלא רק פוגעים בסביבה ,אלא משפיעים מאוד על עלויות הבנייה. ההרכבה המודולרית של קירות מסך מצמצת את פליטות הפחמן גם מבחינת העלויות התפעוליות של הכלים השונים, גם מבחינת הגעה מהירה יותר לפרויקט מוגמר. כמו כן, הייצור של 'קירות יוניטייז' במפעל תחת בקרה גבוהה מאוד, מבטיח איכות בנייה גבוהה ועמידות למשך שנים רבות."

 

ברגע שתחושת הנוחות עולה, גם הפרודוקטיביות של העובד עולה.

באופן אישי כמהנדס, מה הכי מרתק אותך בתחום הזה של בנייה ירוקה?

"בסופו של דבר 'עולם ירוק' זו התרומה שלנו לסביבה שבה אנו חיים. כולנו שואפים לנהל את אורך החיים שלנו, גם העסקי וגם האישי, באופן בר קיימא עד כמה שאפשר. כולנו רוצים להשאיר לילדים שלנו עולם שהוא טוב יותר.

"באופן אישי, כשאני יודע שבבניין החדש של סולאראדג' – שאת קירות המסך שלו אקסטל פיתחה וייצרה – יושב מהנדס ומפתח טכנולוגיות חדשות של אנרגיה מתחדשת, ובזכות הנוחות שהוא מרגיש במשרד שלו, התפוקה שלו עולה וכתוצאה מכך גם התרומה שלו לעולם… זה מבחינת סוג של סגירת מעגל ואין יותר טוב ומרגש מזה."

למידע מקצועי ורישום לניוזלטר

להצטרפות למועדון הלקוחות של extal בו תזכו להיות הראשונים להתעדכן בחידושים, באירועים ובתכנים המקצועיים של wicona ו extal מלאו פרטים: